چند نکته درباره دورکاری

چندسالی هست که دورکاری در ایران مطرح شده، و این روزها اتفاقی به اسم ویروس کرونا باعث شده تا دوباره این موضوع مورد توجه قرار بگیرد. دورکاری خصوصا برای افرادی که کار مرتبط با IT انجام می‌دهند و به ویژه برنامه‌نویس‌ها مناسب‌تر از خیلی مشاغل دیگربه نظر می‌رسد. در ادامه چند نکته را برای دورکاری بهتر خواهید خواند.

محیط کاری جذاب بسازید

سعی کنید اتاق یا گوشه‌ای که برای کار خود انتخاب می‌کنید شما را به جمله «در خانه گیر افتادم» نرساند. تا می‌توانید محیط کاری را تبدیل به جایی که از بودن در آن لذت می‌برید، مثلا یک غار مخصوص nerdها.

زمان‌بندی داشته باشید

مهمترین فاکتور برای دورکاری موفق داشتن یک زمان‌بندی و پایبندی به آن است. این موضوع بخصوص باعث ایجاد اعتماد بیشتر بین شما و همکارانتان خواهد شد. با جملاتی مثل «امروز عصر انجامش می‌دم» یا «حالا بعدا میرم سراغش» بعید است که در دورکاری‌تان موفق باشید. با داشتن زمان‌بندی مشخص می‌توانید برای خانواده و بچه‌ها و … هم وقت بگذارید.

با همکاران‌تان ارتباط داشته باشید

«حضور نداشتن» در محل کار به معنای «نداشتن جلسه» نیست. مسایلی که در محل کار پیش می‌آمدند هنوز هم پیش می‌آیند. نیاز به کمک، مشورت، تصمیم‌گیری و در جریان بقیه کارها قرار گرفتن نیاز به جلسه دارد. ابزارهای تماس و جلسات ویدئویی در دسترس همه هستند. حتی می‌توان جلسات متعدد با زمان‌های کوتاه مثلا ده دقیقه‌ای داشت. ارتباطات در کار بسیار مهم هستند.

با همسر (هم‌خانه) خود صحبت کنید

یکی از جنبه‌های مشکل‌ساز دورکاری تداخل کار با خانواده است. ممکن است همسر شما مدام از شما کمک بخواهد و مثلا بگوید: «بیا در شستن ظرفا کمک کن» یا «میشه ببینی این ماشین لباسشویی چرا صدا می‌ده؟». مهم است که همسر (هم‌خانه) شما بداند که شما برای کارتان نیاز به تمرکز دارید و در خانه بودن به این معنا نیست که باید به کارهای خانه بپردازید. البته عادت به این موضوع به خصوص برای بچه‌ها زمان‌بر است. اما صحبت با خانواده برای درک این موضوع، بسیار به شما کمک خواهد کرد.

از حواس‌پرت‌کن‌ها اجتناب کنید

بازی‌های ویدئویی، تلویزیون، همسایه‌ها، کارهای خانه و بسیاری مسایل دیگر در خانه برای پرت کردن حواس شما از کار رقابت می‌کنند. یکی از مسایل کلیدی برای دورکاری موفق، داشتن نظم و دوری از این مسایل تا حد امکان است. اگر لازم است اتاق یا جای میز را تغییر دهید. به هر حال هر کاری که می‌توانید برای کاهش این حواس‌پرتی‌ها انجام دهید.

چند نکته ریز دیگر

  • لباس مناسب بپوشید. کار کردن با پیژامه پوشیدن جور در نمی‌آید. سعی کنید مناسب کار لباس بپوشید. [شخصا با این نکته نمی‌توانم کنار بیایم، کار با پیژامه یکی از دلایل مهم من برای علاقه به دورکاری است.]
  • خوب بخورید. خودتان را با خوردن هله هوله پای سیستم سیر نکنید. این کار باعث خواب آلودگی نیز خواهد شد! خوب بخورید تا حال بهتری داشته باشید.
  • از پای سیستم بروید. وقتی زمانی که برای کار مشخص کرده‌اید به پایان رسید از پای سیستم بلند شوید و به کار دیگری بپردازید. چون میز کار نزدیک است تمام وقت خود را به کار نگذرانید.

این مطلب برداشت آزادی بود از : Tips for Working Remotely and Enjoying It!
عکس: flicker


منتشر شده

در

,

توسط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *